07 Januari 2009

Dimanakah jenama (brand) Islam?

Bila heboh tentang keganasan Yahudi maka kita heboh dan bersemangat juga untuk membikot barangan Yahudi. Bila disenaraikan barangan dan jenama-jenama Yahudi, nak.. tu dia.. berderet-deret, semuanya jenama-jenama atau brands yang popular dan terkenal seanterio dunia, dari produk makanan seperti Mc Donalads, Cocacola, Starbuck, Nestle hinggalah ke penggerak kereta kita iaitu petrol Shell.

Bahkan berpuluh-puluh lagi jenama Yahudi yang menggegar dan menguasai dunia.

Begitulah hebatnya Yahudi dan brandnya. Produk-produk mereka bukan sahaja digunakan dikalangan orang Yahudi, tetap juga dikalangan semua bangsa dan warna kulit seluruh dunia. Dikatakan juga bahawa Intel adalah penyumbang terbesar pada ekonomi Israel, Oparasi luar negaranya yang pertama di Haifa pada tahun 1974. Semua manusia didunia mengenali Intel. Kadang-kadang sampai tahap, manusia terpaksa menggunakan Intel untuk buka komputer. Bakkata orang, tanpa Intel siapalah PC. Pendek kata, Yahudi telah berjaya mencipta jenama-jenama yang terkenal di dalam semua bidang kehidupan di dunia ini.

Di sini saya senaraikan beberapa jenama Yahudi, yang gah, IBM, Estee Lauder, Boss, Cococola, Calvin Cline, Carefour, Danone, Clinique, disney, Lancome, Giorgio Armani, L'Oreal, Kleenex, Mybelline, Mark&sapancer, Maggi, Nestle, Ralph Lauren, KitKat, Tommy Hilfigar, Johnson2, Bali, Ambi Pur, Kiwi, Sara Lee, Revlon, Kotex, Sprite, Sunkist, TIME magezine, OAL, CNN, Nokia, 20Century Fox, IBM, National Giografic, Intel dan beribu-ribu lagi jenama yahudi yang menawan dunia.

Maka kita akan tertanya-tanya, apakah pula brand atau jenama Islam yang tersohor di dunia? Maka dahi kita berkerut cuba mencari sesuatu jenama Islam yang terkenal atau paling kurang setanding pasaraya Yahudi iaitu Carefour. Maka kita tidak jumpa, yang terlintas di kepala saya kini hanyalah jenama Emeriate dari Qatar, itulah satu-satunya jenama penerbangan yang popular diseluruh dunia atau boleh dikatakan jenama milik Islam yang paling popular di dunia kini.

Mungkin kita tertanya-tanya, mengapakah Yahudi berjaya mencipta jenama-jenamanya. Cuba kita cari, Malaysia antara negara Islam, manakah jenama keluaran Malaysia atau syarikat yang terkenal diseluruh dunia, Patronaskah? atau Proton kah? Di negara sendiri sahaja, kereta Proton menjadi bahan jenaka, bagaimana mahu terkenal diseluruh dunia apatah lagi untuk meyayiangi jenama BMW. Kita cari pula di Indonesia, negara umat Islam teramai di dunia, mana jenama yang paling popular? Rokok keretek gudang garamkah? Atau kita cari pula di negara-negara Islam lain yang kaya-raya seperti Iran, mana jenamanya yang terkenal? atau di Arab Saudi mana jenama terkenal?. Mecca cola kah? saya pernah bertanya kawan sepejabat berbangsa Cina, kenalkan Mecca cola? dia jawab 'apa itu'?

Mengapa umat Islam tidak berjihad untuk membangunkan jenama atau brand di dunia ini?. Adakah membangunkan jenama menyalahi ajaran Islam?. Atau adakah brand sekadar keperluan hidup yang sementara sahaja dan tidak perlu dicari? Mungkin kerana kita tidak ada jenama lah yang memudahkan Yahudi memberikan umat Islam jenama istimewa iaitu pengganas. Maka orang Islam hanya di kenali sebagai brand atau jenama penganas. Sehingga jenama 'terrorist' adalah pintu setiap orang kafir untuk mengenali Islam. Mengapa kita tidak cipta pintu lain, yang lebik baik dan gah untuk mereka mengenali Islam? Andainya Cocacola milik dan ciptaan umat Islam, agak-agak apa pandangan orang diseluruh dunia terhadap Islam?. Mereka makin mengakumi dan secara tidak langsung akan menjadi pintu yang lebih baik untuk mereka mengenali Islam

Mari kita melihat dan menilai dengan minda terbuka, mengapa umat Islam hingga kini gagal untuk membangun jenama atau brand di dunia berbanding dengan orang Yahudi? Atau mengapakah individu-individu atau syarikat-syarikat kaya Islam tidak berjaya membina jenama?.

Saya mempunya pendapat yang sendiri (sekadar pendapat), kegagalan orang Islam membina jenama disebabkan pendekatan umat Islam yang salah di dalam usaha untuk membangunkan jenama itu sendiri. Kalau kita lihat, kebanyakan jenama Islam, hanya berciri-ciri atau berjenama islamik. Bila semua produk tersebut bersifat atau berimejkan islamik, maka brand tersebut hanya akan terkenal dikalangan orang Islam sahaja. Jadi, ianya hanya berlegar di dalam kopompong masyarakat Islam sahaja.

Di Malaysia misalnya, kita melihat cubaan umat Islam untuk membangunkan jenama sendiri seperti ubat gigi Mukmin, syampu rambut Sufi, Zaiton dan jenama-jenama makanan seperti Adabi, kicap Tamin dan juga produk kesihatan yang lain yang semuanya menjurus kepada memikat hati pengguna Islam sahaja. Dan lebih teruk lagi, memperalatkan istilah halal untuk memikat pengguna-pengguna Islam. Saya rasa tidak ada seorang pun orang Cina di Malaysia menggunakan ubat gigi Mukmin. Mereka pun takut menggunakan produk tersebut kerana berciri-cirikan keagamaan. Macam kita juga, bagaimana kita hendak membeli ubat gigi keluaran orang Cina jika rekabentuknya ala Cina dan berlambangkan Tokong? Maka secara tidak langsung, perangai kita ini telah mencorakkan Islam sebagai agama perkauman dan hanya berlegar di dalam kopompong sendiri. Ciri-ciri seperti inilah yang sebenarnya memburukkan lagi imej islam dan kebaikan Islam tidak boleh digunakan oleh penganut-penganut agama lain.

Mengapa umat Islam tidak mencipta jenama ubat gigi bercorak universal, global dan tidak bercorak perkauman atau keagamaan? Bukankah Islam itu bercorak universal?

Kadang-kadang terasa pelik juga, adakah wajib mengislamikkan nama dan rekabentuk produk untuk menjadikan ianya brand Islam?.

Tidak payah kita pergi jauh, kita lihat sahaja papan tandan kedai runcit atau pasaraya orang Islam, semuanya berjenama dan berimejkan Islamik dan kemelayuan dan tulisan-tulisan di papan tanda semuanya Melayu dan kadang-kadang lengkap dengan tulisan jawi, bahkan ada yang menulis 'tagline', kedai Islam, 100% milik bumiputera atau produk keluaran Islam. Jauh sekalilah jika hendak menggunakan tulisan Cina di papan tanda. Maka tidak hairanlah hanya orang Melayu Islam sahaja yang membeli-belah di kedai tersebut.

Bagitulah tebalnya imej perkauman yang kita semai,

Mengapa kita bersikap perkauman sempit seperti ini? Tidakkah kita terfikir untuk menjadikan kedai atau brand kita dibeli oleh orang bukan Islam? Mengapa kita tidak lihat gendung-gedung perniagan milik orang bukan Islam, seperti Giant, Bintang, NSK, Fajar, Pakson dll. Maka tidak hairanlah mereka boleh kaya dan maju kerana kedai mereka dikunjungi beranika bangsa sedangkan kita umat Islam hanya mengharapkan duit dari poket orang Islam saja. Bahkan mereka mengaji gadis-gadis Islam bertudung yang kiut miut untuk menjaga kedai mereka tetapi kita tidak pernah mengaji amoi-amoi Cina untuk menjaga kedai kita kerana ditakuti kedai kita nanti tidak akan berciri-cirikan Islamik.

Sikap seperti inilah antaranya yang menyumbang kepada kegagalan umat Islam seluruh dunia mencipta jenama. Orang Islam menjelajah diseluruh pelosok dunia, bila bukan restoran letak jenama 'Restoran Yusof, kedai makan Islam' tapi orang Yahudi bila menjelajah diseluruh pelosok dunia membuka kedai makan untuk semua kaum, semua bangsa dan semua agama seperti, Mac Donalad, KFC, Starbuck dll.

Maka, dipanjangkan lagi bicara tentang baikot barangan Yahudi tadi, bila kita menyerang yahudi dengan cara membaikot brand mereka, maka persoalan yang timbul ialah berjayakah baikot kita? Sebenarnaya kita gagal bahkan kita tidak mempunyai kemampuan dan kekuatan untuk membaikot.

Bagi saya pendekatan membaikot hanyalah sekadar pendekatan menyerang Yahudi untuk janka pendek dan cara menyerang yahudi yang kurang bijak. Jika mereka boleh menpengaruhi dan menjajah dunia dengan brand, sepatutnya umat Islam juga cuba mencipta brand yang hebat juga untuk menyayangi atau mengatasi mereka. Umat Islam bukan tidak mampu. Majoriti individu atau syarikat-syarikat didunia yang kaya raya adalah milik orang Islam. Negara Brunei contohnya, negara terkaya dan memiliki individu terkaya didunia, sepatutnya telah lama mencipta satu brand yang boleh menggoncang dunia.

Kesimpulannya, kita tidak hanya perlu menyerang Yahudi dengan kereta kebal atau peluru berpandu tetapi kita juga boleh menyerang mereka dengan brand. Cuba kita tanya diri kita sendiri, adakah kita telah berjaya mencipta brand? atau adakah kita berjaya mendidik anak-anak supaya mencipta atau memahami brand? Dan kerajaan juga kena tanya diri sendiri, adakah kerajaan yang memerintah lebih 50 tahun berjaya mencipta brand yang sukses? jika belum, ayuh mari kita mulakan. Kerana brand boleh menaluk dunia, bangsa Jepun yang pada asalnya tidak dikenali dunia, tetapi dihormati dan dikagumi di seluaruh dunia kerana berjaya mencipta brand seperti Yakult, Aji no moto, Honda, Tayota, dan beribu-ribu lagi produk mereka. Jika kita bergerak dari sekarang, maka pada masa mendatang, brands atau jenama yang dimiliki orang Islam akan menguasai dunia. Insyaaalh. [terjah.com -mankip]

Langkah pertama kita, buka minda dan keluar dari kopompong ciptaan kita sendiri.

walhualam..

Tiada ulasan: