04 Februari 2010

FOOD INGREDIENT ANGKA: (E-numbers)

E-Bilangan mewakili aditif makanan tertentu, yang digunakan oleh industri makanan dalam pembuatan pelbagai produk makanan. E-Bilangan ini telah dirumuskan oleh Masyarakat Ekonomi Eropah (MEE) dan secara universal diterima pakai oleh industri makanan di seluruh dunia.

Diketahui bahawa banyak E-nombor mengandungi bahan-bahan haram tidak berdaftar di dalamnya. Umumnya aditif berasal daripada haiwan dan serangga.

E-nombor nombor rujukan yang digunakan oleh Kesatuan Eropah untuk memudahkan pengenalan tambahan makanan. Semua makanan aditif yang digunakan dalam Kesatuan Eropah dikenalpasti oleh E-nombor. "E" singkatan dari "Eropah" atau "Kesatuan Eropah". Biasanya setiap makanan tambahan diberikan sebuah nombor unik, meskipun kadang-kadang, berkaitan tambahan diberikan perpanjangan ( "a", "b", atau "i", "ii") untuk E-nombor lain.

Suruhanjaya Kesatuan Eropah menugaskan e-nombor selepas aditif dipadam oleh Jawatankuasa Ilmiah Makanan (SCF), badan yang bertanggungjawab untuk keselamatan makanan aditif evaluasi di Kesatuan Eropah. Konvensyen untuk melantik E-nombor adalah:
100-199 Warna makanan
200-299 pengawet
300-399 antioksidan, fosfat, dan agen complexing
400-499 thickeners, gelling agen, fosfat, humectants, emulsifier
500-599 garam dan sebatian berkaitan
600-699 flavor enhancer
700-899 tidak digunakan untuk makanan tambahan (digunakan untuk pakan aditif)
Lapisan permukaan 900-999 agen, gas, pemanis
Miscellaneous 1000-1399 aditif
Turutan pati 1400-1499

E-nombor yang hanya digunakan untuk bahan ditambah secara langsung kepada produk-produk makanan, jadi kontaminan, enzim dan alat bantu pengolahan, yang boleh diklasifikasikan sebagai aditif di Amerika Syarikat, tidak termasuk dalam E-sistem nombor.

Ada pengarahan EU pelabelan makanan yang memerlukan tambahan makanan akan dicatatkan dalam bahan-bahan produk setiap kali mereka akan ditambah untuk keperluan teknologi. Ini termasuklah pewarna, pemanis dan menyokong peningkatan serta untuk pemuliharaan, penebalan, emulsifying dan sejenisnya. Bahan perlu berdaftar dalam urutan berat, yang bererti bahawa pada umumnya ditemui berhampiran dengan akhir senarai bahan. Namun, zat yang digunakan dalam perlindungan tanaman dan produk tanaman, penyedap dan zat-zat gizi yang ditambah sebagai (misalnya, mineral, trace elemen atau vitamin) tidak perlu dimasukkan ke dalam senarai bahan. Kerana ini, beberapa substansi yang diatur sebagai makanan tambahan di negara lain boleh dikecualikan daripada aditif makanan definisi di Kesatuan Eropah.

SELALU aditif yang berasal daripada haiwan, seperti (haram):

* E120 cochineal: Warna merah diperolehi daripada serangga betina

* E441 Gelatine: berasal dari tulang dan / atau menyembunyikan ternakan dan / atau babi

* E542 Edible Bone Phosphate: ekstrak daripada tulang haiwan

* E904 lak: resin daripada serangga lac

Sementara beberapa aditif dengan kod yang sama seperti E47, bisa berupa haiwan atau tanaman asal-usul dan jenis yang terakhir ini harus diselidiki tentang kes-demi kes per produk / pengilang.

Bahan utama anda perlu sedar ialah:

* Gliserol / Gliserin / gliserin (E422) - haram, kalau diperolehi daripada daging babi atau non-sumber daging halal.
* Emulsifier (E470 ke E483) - haram, kalau yang diperolehi daripada babi atau sumber-sumber non-halal.
* Edible Bone Phosphate (E542) - haram, kalau diperolehi daripada daging babi atau non-sumber daging halal.

Tiada ulasan: