02 Jun 2009

Ujian Ustaz Akhil Hayy

Oleh,
Ahmad Jailani Abdul Ghani
26/05/2009
www.ustjai.wordpress.com

1. Sedih sebenarnya apabila orang mengutuk dan mengeji kenalan atau sahabat kita yang ditautkan dengan persaudaraan yang ikhlas. Begitulah perasaan saya apabila membaca di media tertentu cerita-cerita hangat berkaitan rakan saya iaitu Ustaz Akhil Hayy. Kritikan pedas yang bertali arus melingkari pelbagai isu dan yang terbaru dan paling hangat ialah beliau dikaitkan dengan masalah rumahtangga. Inilah yang menyebabkan saya tidak suka populariti dan kemasyhuran. Bila bercerai pun heboh, isteri mengandung pun satu negara tahu, jatuh kuda pun terpampang muka depan akhbar dan seumpamanya. Kita tidak lagi memiliki privasi.

2. Saya dan Ustaz Akhil Hayy beberapa kali digandingkan oleh masjid & surau yang menjemput kami berceramah. Kali pertama saya mengenali Ustaz Akhil Hayy sekitar 10 tahun yang lalu jika saya tidak silap ketika kami digandingkan kali pertama di Ipoh. Pada masa itu beliau penceramah pertama dan saya penceramah yang kedua. Saya sampai sekitar jam 9.30mlm, orang sangat ramai. Saya dapat melihat Ustaz Akhil baru memulakan ceramahnya. Anak-anak muda termasuk remaja lelaki “rock”, berambut panjang juga kelihatan ramai datang mendengar ceramahnya. Seorang gadis “kilang” (berdasarkan uniformnya) tidak bertudung juga sedang berlari di hadapan saya menuju ke tempat Ust Akhil Hayy sedang berceramah. Sungguh menakjubkan!

3. Disebabkan faktor inilah saya hanya mendiamkan diri sambil tersenyum jika ada ajk masjid atau surau yang mengkritik beliau. Beliau mempunyai kekurangan sebagaimana ustaz dan agamawan lain juga memiliki kekurangan kerana kita hanyalah manusia biasa. Tetapi apabila datang isu terbaru yang dikaitkan dengan beliau, sukar untuk saya memberikan pandangan melainkan peringatan biasa sekadar menyegarkan semula ingatan kita kepada perkara asas dalam agama.

4. Media melaporkan bagaimana luahan oleh isterinya iaitu Maizawati Zainal bahawa “ustaz” tidak pulang ke rumah sejak Februari lalu bermakna sudah lebih kurang 3 bulan.

5. Ini mengingatkan saya kepada nukilan Almarhum Sheikh Abdullah Nasih Ulwan tentang seorang perempuan di zaman Khalifah Umar Al-Khattab yang lama ditinggalkan oleh suaminya kerana berjihad. Wanita itu memendam rindu terhadap suaminya, batinnya memberontak, perasaannya tidak tentu arah, naluri kewanitaannya berkecamuk, keinginannya sebagai manusia biasa memuncak. Hanya kerana imannya yang tebal sahaja yang menghalangnya daripada melakukan perkara haram. Ketika itulah, Khalifah Umar yang sedang “meronda” pada waktu malam terdengar suara perempuan itu mendendangkan lirik berikut:-

6. “Sungguh terlalu panjangnya malam ini,
Dan sangat gelap pula penjuru-penjurunya,
Hati ini pula sedang bersedih,
Kerana tiada kekasih untuk bermanja-manja,
Demi Allah, Kalaulah tidak kerana Allah,
yang aku takut hukuman-Nya,
Sudah tentu, aku akan goncangkan segala penjuru katil ini (simbolik kepada aksi zina)”.

7. Khalifah Umar yang terasa tergugat mendengar kata-kata itu, keesokannya telah pergi menemui Hafsah (anaknya) dan bertanya, berapa lamakah isteri sanggup bersabar, jika suaminya keluar negeri? Jawab Hafsah, 4 bulan. Kerana inilah, Umar telah membuat polisi bahawa panglima tentera pada zamannya dilarang daripada menggunakan khidmat tentera yang berpisah daripada keluarganya lebih daripada 4 bulan.

8. Pernah seorang isteri yang sangat benci kepada suaminya dan tinggal berasingan daripada suaminya akibat suatu perbalahan tetapi membuat pengakuan kepada saya bahawa dia “terpaksa” “bersama” suami beberapa kali dalam tempoh perbalahan tersebut kerana desakan naluri kewanitaannya.

9. Ingatlah! Wanita adalah amanah daripada Allah SWT untuk kita semua kaum adam menjaganya dengan cara yang paling baik.

10. Mengenali peribadi Ustaz Akhil Hayy, saya percaya beliau mampu menyelesaikannya dengan cara paling baik. Jika kita tersilap, kita perbetulkan. To err is human. Yang penting, kita perbaiki dari semasa ke semasa. Kepada sahabat saya, Ustaz Akhil, saya kagum dengan beberapa kelebihan yang beliau miliki, amat sayang jika tidak dimanfaatkan. Doa saya, beliau dan kita semua tetap di landasan yang benar dan tidak terjerumus ke dalam golongan mutasaqitun fi tariq ad-da’wah.

Sekian.

Tiada ulasan: