02 Mac 2009

MPV Proton Diambang Kegagalan?


Bercakap mengenai pengeluar kereta nasional yakni proton yang akan mengeluarkan kereta MPV pertama negara adalah amat dibanggakan pada asalnya. Ini kerana, sebagai rakyat malaysia saya merasakan kita perlu berada sebaris dengan negara-negara lain dalam indutri permotoran.

Namun apa yang saya kesalkan adalah strategi yang digunakan oleh pihak pengurusan perniagaan proton tidak tepat dan agak ketinggalan zaman. mereka seolah-olah menggambarkan menjual kereta nasional akan laris seperti menjual goreng pisang yang boleh dibeli dengan harga satu ringgit atau dua. Hanya kerana dasar kereta nasional mereka meletakkan harapan yang begitu tinggi dengan pembelian oleh rakyat malaysia yang begitu menyokong perjuangan mereka atas dasar nasional.

Di sini saya ingin berbincang sedikit, kenapa proton akan berhadapan dengan kegagalan dalam pengeluaran MPV pertama ini.

1) Teknologi
Dari segi teknologi, proton hanya menggunakan engine campro 1.6 dengan capasiti muatan adalah 7 orang penumpang. Dengan engine yang begitu kecil dari segi cc, torque,hose power adalah amat tidak sesuai untuk muatan yang penuh di samping beban kereta itu sendiri yang bersaiz besar sudah tentunya akan akan menyebabkan engine kereta terbeban. secara tidak langsung kesan yang akan dirasai oleh pengguna adalah dari segi penggunaan minyak dan jangkahayat engine itu sendir. Berbeza dengan Nissan Livina. Kereta yang di keluarkan dengan teknologi tekini sepeti mempunyai sistem Continues variable Timing Control (CVTC) yang mana kelebihannya adalah bertindak sebagai menambahkan kuasa semasa pemanduan.Sekiranya beban bertambah CVTC ini berupaya menstabilkan pemanduan seperti biasa tanpa membebakna engine kerana system valve yang digunkan akan meningkatkan power yang konsisten.Malah engine yang digunakankan adalam full aluminium dan ia amat ringan berbanding engine campro proton. Begitu juga dengan kerata MPVCherry Alado, buatan China yang menggunakan engine mitshubishi 2.4. Walupun ia engine yang lama, tapi stratrategi engin yang bersisi besar adalah tepat dengan konsep MPV untuk beban yang berat.

2) Harga
Dari segi harga, Proton seolah-olah ingin bertanding dengan MPV nissan livina, cherry alado dan Citra yang semua ini adalah kereta yang lahir dari luar negara yang lebih lama wujud dan lebih kehadapan dari segi teknologinya. Harga MPV proton pada hampir 80k akan menyebabkan pengguna yang bijak akan mempertimbangkan dengan MPV yang ternama seperti nissan livina rm yang berharga sekitar 84k.Malah ukuran yang diambil juga berdasarkan teknologi yang saya perkatakan tadi. sebagai perbandingan, kita tengok produa NAutica yang gagal memasrkan SUVnya kerana pengguna rata-rata akan memilih Toyota Rush yang harganya lebih murah dan patern yang agak sama. Secara logiknya, proton menggunakan sumber dalam negara tapi mengeluarkan dengan harga yang tinggi adalah amat tidak tepat walaupun di sini saya gagal untuk menentukan berapa kos yang diambil oleh proton. Tapi hakikatnya pengguna tidak mengambil kira kos yang tampung oleh proton tapi pengguna akan mengambil kira kos yang perlu dibayar untuk sebuah MPV yang mana terdapat pilihan lain yang harganya lebih kurang sama tapi teknologinya lebih kehadapan.

3) Masa
Masa yang kurang tepat untuk proton memasarkan MPVnya kerana tahun 2009 diambang kemelesetan ekonomi. Saat ini, Pengguna lebih berhati-hati untuk berbelanja membeli kereta baru.

dengan faktor-faktor utama di atas, saya merasakan proton akan berhadapan dengan masalah dalam melariskan proton MPVnya.Saya bukan tidak menyokong kereta nasional malah saya sendiri pun pakai kereta nasional tapi pada kadar yang saya mampu. jadi buat pengurusan proton, sebelum membuat keputusan, anda perlu melihat semua perkara ini. Sebenarnya banyak lagi yang mempengaruhi pengguna di malaysia. antara lain adalah faktor purata pendapatan majoriti pennguna yanga mampu membeli, servis dan sebagainya. Yang saya senarikan tiga di atas adalah antara yang terpenting yang diukur oleh pembeli.

Sekian.

http://protonmalaysia.wordpress.com/2009/03/01/mpv-proton-diambang-kegagalan/

Tiada ulasan: