25 Jun 2009

PEGUMUMAN UNTUK SEMUA - AWAS DAN BERJAGA

BERITA BARU MASUK - 11 LAGI KES BARU A(H1N1) DI KESAN

PUTRAJAYA: Sebanyak 11 kes baru Influenza A(H1N1) dikesan di negara ini setakat pukul 8 pagi tadi, yang melibatkan lapan kes import baru dan tambahan tiga jangkitan tempatan.

12 LAGI KES BARU H1N1


PUTRAJAYA 24 Jun – Kes selesema babi, influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan 12 lagi kes baru dikesan.

‘‘Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes H1N1 yang dikesan di negara ini 80 kes iaitu 69 kes import dan 11 kes jangkitan tempatan.

‘‘Semua pesakit yang telah dimasukkan ke wad adalah stabil dan sedang menerima rawatan antiviral,” katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Mengenai H1N1 di sini hari ini.

Sehingga kini, jumlah kes terkumpul yang disiasat kerana disyaki jangkitan influenza A (H1N1) sebanyak 1,619 kes.

Mohd. Ismail berkata, sehingga pagi ini, 44 pesakit masih berada di hospital dan disahkan positif H1N1.

‘Hospital itu adalah Hospital Sungai Buloh (24 pesakit), Hospital Kuala Lumpur (4), Hospital Pulau Pinang (4) dan Hospital Ipoh (1).

APA DIA SELSEMA BABI

Selsema ini biasanya menyerang babi. Awal tahun ini selsema ini berjangkit pada manusia – bermula di Mexico dan Amerika. Dari dua negara ini selsema ini sedang dan telah merebak ke seluruh dunia. Negara yang paling teruk diserang ialah Mexico.

Selsema ini berjangkit sama seperti selsema biasa – batuk, bersin atau terusik/terkena tempais dari batuk atau bersin.

Doktor kerana nak tujuk bijak gunakan huruf A , H1N1 – N disini maknanya Novel ertinya baru. N - Ertinya ini virus baru muncul. Jangan takut dengan nama yang pelik ini. Ini hanya nama. Virus ini masih belum di ketahui sifat dan perangainya. Juga tidak diketahui lagi sejauh mana ianya telah merebak.

APA TANDA –TANDA SELSEMA BABI:

Macam selsema biasa: batuk, hidung berair, kepala sakit, sendi sengal dan sakit, tekak sakit dan terasa sejuk badan. Ini samalah seperti demam selsema biasa.

Kalau seorang telah dapat selsema 7 hari sesudah pulang dari tempat yang di ketahui ada penyakit ini maka wajib jumpa doktor dan bukan jumpa bomoh Siam.

PENGUBATAN :


Akan diberi suntikan anti-viral – Tamiflu dan zanimivir ( Relenza). Atau pil Oseltamivir. Zanamivir ubat semboran ke hidung. Mungkin timbul masaalah sampingan – muntah atau suka berak cair.

MENJAUHI :

Tak payah pergi melawat ladang babi di Mexico.

Kalau selsema jangan pakai saputangan pakai tisu - boleh buang. Tangan hendaklah bersih sentiasa. Kalau rasa tak sedap badan – paracetemol biasa boleh mengunakan. Minum banyak air bukan minum tapai atau todi.

PERSEDIAAN:

Bersedia dengan keluarga dan kawan-kawan jika selsema ini sampai untuk membantu satu sama lain – beli makanan, ubat dan lain lain.

Memakai topeng muka tak ada faedah.

Banyak yang terkena selsema babi ini boleh diubati di rumah. Ada serangan tidak bagitu teruk. Ada serangan yang teruk wajib serta merta dihantar ke hospital. Mungkin ada jangkitan kuman yang lain yang masuk sama.

Ketika tulisan ini diterjemahkan ada 1,112 kes di Mexico dan 42 kematian. Di luar Mexico ada 1,259 kes dan dua kematian.
( Data ini dipungut dari UK Health Protection Agency )

24 Jun 2009

Ayub Abdul Rahman Dulu Paderi Kini Daie

Oleh: SITI AINIZA KAMSARI



PADA 8 Ogos tahun lalu, seluruh umat Islam amat merasai kehilangan ulama besar dan pendakwah terkemuka Sheikh Ahmed Hossen Deedat yang meninggal dunia dalam usia 87 tahun. Ramai beranggapan tidak akan ada Ahmed Deedat yang kedua selepas kematiannya itu.

Hanya Allahyarham sahaja yang mampu berdialog mengenai soal ajaran Kristian dan kitab Bible bagi tujuan menyerlahkan lagi kebenaran ajaran Islam itu sendiri.

Namun pertemuan penulis dengan seorang lagi pendakwah baru-baru ini tidak syak lagi mampu membuka lembaran baru mengenai 'kemunculan' atau pengganti Ahmed Deedat walaupun mungkin tidak sehebat Allahyarham.

Bahkan lebih menariknya, Ustaz Ayub Abdul Rahman 59, sendiri dahulunya seorang seorang pendita atau Paderi Besar Kristian yang lebih dikenali sebagai Reverend Anthony Samy Perumal Viagulam dan pernah berkhidmat di Gereja St. Augustine of Canterbury, Frankfurter Jerman selama hampir 10 tahun.

Gereja tersebut atau lebih dikenali sebagai Englische Kirche (Gereja Inggeris) merupakan satu-satunya gereja di Jerman yang menggunakan medium Bahasa Inggeris yang beraliran Anglican Episcopal Church. Ia sering menjadi tumpuan penganut Kristian terutamanya dari Amerika Syarikat dan Britain serta lain-lain negara Eropah.

Bagaikan jauhari mengenal manikam. Ayub adalah tokoh yang selayaknya memperkatakan ajaran Kristian dan amat mengetahui semua isi dan selok belok kitab Injil itu.

Namun sehebat itu juga pengetahuan dan amalannya kini terhadap Islam, tidak ada sesiapa dapat mempertikaikan sehinggakan orang ramai tidak ragu-ragu memanggilnya “Ustaz” mahupun “Tuan Haji Ayub”.

Komitmen beliau yang begitu padu terhadap Islam terutama dalam gerakan dakwah dan kebajikan Islam mendapat penghargaan banyak pihak dan terbaru, beliau dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah Peringkat Negeri Sarawak (Saudara Baru) 2005.

Beliau mempunyai fasa-fasa hidup yang cukup menarik bermula dari seorang yang begitu mengabadikan diri terhadap Kristian, akhirnya dilimpahkan dengan nur dan hidayah Allah untuk memeluk Islam pada 4 September 1978.

“Saya telah mempunyai kehidupan yang begitu sempurna semasa menjadi paderi” katanya ketika ditemui di Yayasan Jenderami, Dengkil, Sepang di Selangor baru-baru ini.

Kesempurnaan yang dinikmati dalam institusi gereja itu membolehkan Anthony mengecap kesenangan dalam hidup.

“Segala-galanya disediakan dan diberi percuma oleh pihak gereja. Daripada orang yang akan membasuhkan tandas kita sehinggalah pemandu dengan kenderaan mewah untuk membawa saya ke mana sahaja.

“Ini tidak termasuk tiket-tiket penerbangan kelas pertama ke hampir seluruh pelusuk dunia. Jadi saya tidak ada masalah sepanjang berkhidmat untuk gereja kerana apa sahaja yang dihajati akan segera dipenuhi,” katanya yang telah menjejaki 22 negara bagi menjayakan misionari Kristiannya.

Tugas sebagai Biecht-vader iaitu mengampunkan penganut Kristian yang berdosa turut memberikan kepuasan kepada jiwa Anthony ketika itu. Pernah kata Ayub, beliau diminta mengampunkan penghuni kubur atas permintaan keluarga si mati.

Sehinggalah pada suatu hari berdasarkan pembacaan kitab Bible, perasaan beliau yang
setenang air di kali selama ini mula terganggu. “Tanpa seseorang itu dibaptiskan, tidak memungkinkan seseorang itu menghuni syurga!”

“Apabila saya terbaca ayat itu, hati saya begitu terusik. Ini kerana secara tiba-tiba saya terkenangkan jiran-jiran saya di Kampung Pelanduk Jatuh, Bukit Mertajam Pulau Pinang.

“Mereka merupakan jiran yang sangat baik. Sehinggakan saya masih ingat walaupun mereka menjalani ibadat puasa Ramadan, kami sekeluarga adalah orang pertama yang akan menerima juadah berbuka puasa mereka.

“Mereka tidak akan berbuka selagi kami tidak menerima juadah tersebut walaupun kami bukannya beragama Islam. Ia memang satu situasi yang mengharukan.

“Begitu juga apabila ada ahli keluarga saya sakit dan memerlukan rawatan segera ke hospital, jiran-jiran Melayu saya inilah yang akan bersusah payah menggunakan kenderaan mereka untuk membawa kami ke hospital dan mereka tidak pernah berkira.

“Saya kira mereka merupakan jiran terbaik yang pernah saya jumpa” kata Ayub.

Apabila mengenangkan kebaikan jiran-jirannya itu dan ajaran Kristian, Anthony begitu terusik kerana kebaikan mereka itu akan berakhir dengan masuk ke neraka!

“Saya benar-benar sedih kerana mereka ini tidak pernah dibaptiskan maka tentunya mereka tidak akan layak masuk ke syurga Allah.

“Sehinggakan buat pertama kali saya memperkenalkan sembahyang malam yang sebelum ini tidak ada dalam cara orang Kristian beribadat. Ini kerana saya benar-benar memerlukan jawapan mengenai persoalan ini,” jelasnya.

Oleh kerana memiliki kunci pintu gereja maka pada suatu malam, dihadapan altar beliau sembahyang dan ‘merayu’ kepada tuhan supaya jiran-jirannya itu dikecualikan daripada memasuki neraka.

Namun bagi Anthony sudah sampai tahap dan masa untuknya mengubah akidah umat Islam itu sendiri.

Lantas beliau memohon kebenaran pihak gereja untuk mengkaji dan mendalami al-Quran yang bakal dijadikan senjata untuk melumpuh dan melemahkan umat Islam itu sendiri.

Permintaan Anthony segera dipenuhi malah pada tahun 1973 beliau dihantar ke Millhill Missionary Institute di utara London bagi membolehkan paderi ini mempelajari Islam sebanyak mana yang beliau mahu.

“Pada mulanya untuk selama tiga bulan, tetapi saya lanjutkan sehingga enam bulan kerana telah direncanakan oleh tuhan, saya tidak menemui apa yang dicari kecuali jika terus mencari apa yang ditemui hanyalah keindahan Islam.

“Tiada kecacatan langsung mengenai Islam malah kalau ada 10 kitab al-Quran yang didatangkan dari mana-mana negara di hadapan saya. Baik sama ada dari Afrika, Asia malah dari Eropah sendiri, yang saya jumpa hanyalah ayat-ayat yang sama.

“Kata-kata Allah itu begitu terpelihara dan tidak berubah oleh sebarang tokok tambah dan pengurangan. Malah nama agama itu sendiri, memang ada tertulis di dalam al-Quran dan makna dari ayat 85 Surah al-Imraan benar-benar mengejutkan saya sehingga saya menjadi lebih ketakutan.

Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi. (Al- Imraan: 85)

“Jadi, siapa sebenarnya yang akan rugi di hari akhirat kelak?,” katanya.


Menurut Ayub, adalah tidak mudah sebenarnya untuk beliau menerima Islam kerana dirinya sangat berpengetahuan dalam ajaran Injil itu sendiri sehinggakan banyak mengunjungi tempat suci orang Kristian di seluruh dunia. Peluang yang tidak diperolehi oleh penganut lain.

“Ditambah dengan persekitaran hidup dalam biara dan sentiasa dipantau oleh pihak gereja sehinggalah oleh pihak Vatican di Itali,” katanya.

Namun 4 September 1978 mencatatkan tarikh yang bersejarah apabila paderi ini akhirnya dengan seikhlas hati mengakui keesaan Allah s.w.t sebagai tuhan yang satu yang tidak disekutukan dengan mana-mana makhluk lain termasuk Nabi Isa a.s.

Beliau diIslamkan di bumi Sarawak sebagai saksi dengan dibantu oleh Ketua Menteri Sarawak pada masa itu, Tun Patinggi Abdul Rahman Yaacob.

“Jadi, tahulah anda dari mana saya mendapat nama Abdul Rahman selepas saya memilih Ayub sebagai nama Islam saya,” katanya.

Rupa-rupanya tindakan Ayub memeluk Islam itu bukan sahaja menimbulkan kejutan kepada banyak pihak namun yang lebih tidak sangka-sangka sehingga membahayakan nyawanya pada masa itu.

“Tidak dapat dilupakan bagaimana takut dan ngerinya saya pada masa itu apabila rumah yang saya diami dibaling orang dengan ketulan-ketulan batu.

“Tidak sangka tindakan saya memeluk Islam tidak disenangi oleh sesetengah pihak,” katanya.

Demi keselamatan dirinya, Ayub terpaksa menyembunyikan diri di Jeddah, Arab Saudi dan di Tanah Haram, Mekkah Al Mukarramah selama tiga tahun.

“Tetapi begitu sekali kekuasaan Allah! Jika tidak kerana persembunyian ini tentulah saya tidak berpeluang untuk menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Saya benar-benar bersyukur kerana diberikan

peluang yang sebegini hebat.

“Bagai tidak percaya, baru sehari dua mengucapkan kalimah syahadah di tanah air tetapi Rumah Allah, Kaabah itu kini berada di hadapan mata dan saya tidak mampu menahan air mata yang mengalir. Seumur hidup tidak pernah menangisi diri tetapi saya benar-benar merasakan diri ini begitu kerdil dan hina berbanding nikmat iman yang diberikan oleh-Nya kepada saya,” katanya.

Selama tiga tahun itu, Ayub mengambil kesempatan mendalami Islam dalam semua aspek terutama al-Quran bagi menambahkan keyakinan dan memberikan kekuatan sebagai seorang yang baru dalam Islam.

Hanya kebelakangan ini sahaja, Ayub memberanikan diri berdakwah secara terbuka termasuk memasuki segenap pelusuk pedalaman Sarawak dan Semenanjung bagi menyebarkan Islam sambil melakukan pelbagai kerja kebajikan.

Namun seperkara yang menarik mengenai Ayub ini apabila setiap hujung minggu, beliau ‘menukar’ statusnya sebagai pemandu pelancong.

“Hujung-hujung minggu saya pasti berada di perkarangan masjid-masjid di sekitar Kuching. Di situ saya berperanan sebagai pemandu pelancong kerana ramai menjadikan Masjid Bahagian Kuching sebagai destinasi kunjungan mereka setiap kali datang ke sini.

“Daripada mereka terjengok-jengok dan tiada sesiapa membantu untuk menjelaskan fungsi dan peranan masjid, adalah lebih baik saya menemui rombongan pelancong yang rata-ratanya warga Barat itu dan mengajak mereka masuk dan melihat sendiri keadaan dan suasana masjid,” katanya yang telah tiga kali mengerjakan haji dan bercadang ke Tanah Suci sekali lagi tahun ini.

Kebanyakan mereka ini, kata Ayub, mempunyai salah tanggapan mengenai Islam dan masjid itu sendiri. Ini termasuklah percaya terdapat patung Nabi Muhammad dalam masjid kerana menganggap baginda merupakan tuhan yang memperkenalkan agama yang mereka panggil sebagai “Muhamaddan”, golongan wanita dinafikan hak mereka untuk beribadat di masjid dan sebagainya.

“Jadi saya ajak mereka masuk dan lihat sendiri akan ‘patung’ tersebut. Ini kerana mereka mungkin menganggap ajaran Islam seperti ajaran Kristian yang terdapat patung Jesus di dalam gereja.

“Tetapi apabila mereka mendapati suasana di dalam masjid tidak seperti yang mereka sangkakan, lalu mereka kehairanan. Di sinilah saya mengambil kesempatan memberi gambaran sebenar mengenai masjid dan terangkan mengapa tidak perlu adanya sebarang patung, apa itu arah kiblat dan sehinggalah mengapa diasingkan jemaah lelaki dan perempuan.

“Apabila tiba waktu sembahyang, saya meminta mereka melihat sendiri bagaimana orang Islam sembahyang dan saya bersedia menjawab apa juga persoalan yang diajukan selepas itu.

“Begitu juga apabila kedengaran seruan azan yang mereka anggap sebagai lagu ibadat paling merdu yang pernah mereka dengar, saya akan jelas makna di sebalik ‘lagu merdu’ itu,” katanya yang menggunakan kelebihan berbahasa Jerman dan Inggeris bagi tujuan ‘dakwah’ itu.

Ketika ditemui penulis, Ayub sedang membantu seorang lagi saudara baru iaitu merupakan pelancong Finland yang menghadapi pelbagai kesukaran di sini.

Lawatannya di kampung-kampung masyarakat Melayu di sekitar Lumut, Setiawan dan Seri Manjung, Perak baru-baru ini menyebabkan lelaki Finland ini begitu tertarik kepada Islam dan terus memeluk agama itu.

“Tindakan itu menyebabkan isterinya di Finland begitu marah dan menganggap apabila suaminya itu memeluk Islam bererti dia akan menjadi pengganas serta menggalas senjata. Lalu keluarga pelancong ini memberi amaran jika dia pulang semula ke negaranya itu, dia akan mati ditembak.

“Jadi siapa sebenarnya yang ganas? Malah mereka menganggap kehadiran Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad ke negara ini baru-baru ini semata-mata untuk merekrut askar dan tentera di kalangan orang Islam di negara ini untuk tujuan keganasan. Sehingga begitu sekali tanggapan mereka mengenai Islam,” katanya yang sedang membantu mengenai kebajikan pelancong itu di sini.

Berkahwin dengan Baiti Adenan, 59, dan mempunyai dua anak lelaki, Musa, 22, dan Isa, Ayub, 20, meniti kehidupan yang lebih bermakna dan bahagia.

Menariknya, beliau lebih kerap memanggil anak-anak lelakinya itu dengan panggilan ‘Moses’ and ‘Jesus’.

“Pernah ada yang meminta kepastian dari saya, benarkah dengan menggunakan telefon bimbit saya sedang bercakap dengan Nabi Musa dan Nabi Isa?,” katanya sambil tertawa kecil.

Setiap tahun, melalui satu pertandingan, anggota-anggota Pasukan Bulan Sabit Merah (PBSM) di Kuching Sarawak akan merebut piala yang dianggap berprestij di sana, iaitu Lazaramah Viagulam Challenge Throphy. Tetapi apa kaitannya dengan Ayub?

“Piala ini sebenarnya dari saya bagi menggalakkan anak-anak muda supaya menderma darah bagi membantu Tabung Darah Negara dan nama piala itu merupakan sempena kasih sayang saya yang tidak ada tolok bandingnya lagi terhadap ibu saya yang tercinta (Lazaramah, 80).

“Ibu saya itu merupakan manusia kedua terpenting dalam hidup saya selepas Allah dan Rasul-Nya.

“Walaupun dia masih Kristian tetapi tidak ada apa yang boleh menghalang kasih sayang kami,” katanya yang begitu gembira kerana dapat berjumpa bagi meraikan hari lahir ibunya baru-baru ini.

Ayub benar-benar Muslim yang berbeza. Beliau mempunyai senarai kerja kebajikan yang panjang di Kuching. Antaranya Out Reach HIKMAH, Naib Yang Dipertua Majlis Kebajikan Kanak-Kanak Sarawak, Jawatankuasa PERYATIM, Sarawak dan Perkim Sarawak.

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0525&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm

13 Jun 2009

Apabila Orang Melayu Semakin Liberal

"Menurut Kamus Dewan Bahasa perkataan liberal membawa maksud terbuka. Perkataan liberal berasal daripada perkataan Latin liber yang bermaksud bebas atau bukan hamba. Perkataan liberal banyak dikaitkan dengan perkataan Inggeris liberty dan konsep kebebasan ( Sumber : Wikipedia ).

Apabila seseorang itu disebut sebagai bersikap liberal maka itu bermakna dia merupakan seorang yang bersikap terbuka dan bebas tanpa halangan. Hari ini ramai juga dikalangan kita yang bercakap soal liberalisasi dalam beragama.

Apabila seseorang itu agak berlembut dan sederhana dalam mengeluarkan pendapatnya, maka dia mudah sekali untuk dicap sebagai golongan liberal. Tetapi apabila seseorang itu dilihat keras dan tegas dalam menyatakan pandangannya, maka dia pasti digelar seorang yang konservatif. Label-melabel dalam Islam kini adalah merupakan tren yang tidak sihat untuk kita umat Islam kerana ia tidak lain hanya menggalakkan perpecahan berbanding perpaduan.

Namun begitu tulisan ini bukanlah bertujuan untuk membicarakan aliran liberal dan konservatif dalam masyarakat Islam di dunia ini umumnya ataupun di Malaysia khasnya. Tetapi adalah bertujuan untuk membawa pembaca bersama-sama memikirkan tren baru masyarakat melayu di negara ini yang semakin liberal dalam hal agamanya. Baru-baru ini saya telah pergi ke Jusco Tebrau City di Johor Bahru untuk menjamu selera di sana. Alhamdulillah ramai juga bekas pelajar yang saya ketemui secara kebetulan pada waktu itu. Ada yang masih menjaga tatasusilanya dalam berpakaian, dan ada juga yang telah berubah gayanya. Apapun saya masih bersyukur kerana mereka masih sudi menegur dan masih menghormati saya sebagai bekas guru mereka.

Ketika sedang menikmati kelazatan makanan yang dipesan, tiba-tiba mata ini terpandang satu keluarga yang sedang berjalan di depan meja. Alhamdulillah, bapanya berkopiah, ibunya pula bertudung litup. Tetapi apa yang menyedihkan apabila anak lelaki remajanya yang pada perkiraanya berumur lebih kurang 18 tahun hanya memakai T-shirt dan berseluar pendek. Sidang pembaca sekalian, tiada niat untuk menghina atau mengaibkan sesiapa, tetapi kejadian itu adalah satu daripada lain-lain peristiwa yang pernah dialami sebelum ini. Ia amat menyedihkan apabila seorang ibu yang menutup aurat berjalan bersama anak daranya yang memakai baju " adik " yang sangat ketat dan merbahaya buat kaum adam yang memandangnya. Malah ada yang " meredhai " anaknya dengan mengizinkan mereka berjalan di pasaraya bersama ibunya dengan hanya memakai T-shirt ketat yang dipadankan dengan skirt pendek atas lutut.

MasyaAllah, inilah realiti yang sedang kita hadapi apabila masyarakat melayu islam semakin leberal pemikirannya. Kerana semakin tebalnya pemikiran ini, tidak menjadi sesuatu yang memualkan apabila makcik-makcik tua bertudung terjerit-jerit menyokong artis-artis realiti kesayangan mereka. Itu tidak mengapa kerana itulah namannya liberal. Jika dahulu perlakuan sebegitu dipandang hodoh oleh masyarakat, tetapi sekarang apabila kita bercakap tentang keburukan perkara tersebut, mereka akan memandang sinis kepada kita kerana kita ini amat jumud pemikirannya. Zaman telah berubah, zaman sekarang mesti lebih terbuka dan belajarlah menghormati hak orang lain walaupun kamu tidak gembira dengannya.

Jika dahulu di kampung-kampung amat jarang sekali untuk melihat anak-anak dara berkeliaran menaiki motosikal bersama pasangannya mengelilingi kampung. Apatah lagi untuk keluar di waktu malam. Tetapi kini semuanya amat berbeza sekali. Kadangkala apabila melihat cara berpakaian mereka kita merasakan seperti mereka lebih bandar daripada masyarakat kota. Mengapa ini berlaku? Ya, kerana orang melayu semakin leberal. Dan kerana semakin liberallah menyebabkan masyarakat di kampung-kampung dan di kawasan felda-felda semakin terbuka penerimaannya terhadap perkara-perkara yang dilihat buruk suatu ketika dahulu.

Bahayakah ideologi liberal ini?

Apabila seseorang itu berfikir secara liberal bermakna ia sedang berfikir secara bebas tanpa kongkongan daripada mana-mana pihak. Penganut ideologi liberal kebiasaannya akan berfikir lain daripada kebiasaan seseorang itu berfikir dan ianya pasti akan bertentangan dengan fitrah Islami manusia. Malah kesan paling hebat apabila ideologi ini semakin meresap ke dalam minda seseorang itu mereka akan melihat sesuatu itu biasa walaupun ianya adalah sesuatu yang luar biasa pada asalnya. Oeleh kerana ideologi ini berasal daripada Barat maka sudah tentulah ianya bertentangan dengan kehendak Islam yang melihat bahawa manusia itu perlu dikawal dengan undang-undang yang tertentu agar ia tidak bergerak melampaui batas. Aliran liberalisme di Barat menekankan kebebasan dalam semua hal samada dari segi politik, ekonomi, sosial dan budaya masyarakat. Ideologi liberal berkehendakkan kepada masyarakat di Barat pada waktu itu berfikir secara bebas tanpa dibelenggu oleh kawalan daripada sesiapapun hatta pemerintah pada waktu itu. Semangat peribadi yang tinggi dalam falsafah liberal itu sendiri menyebabkan masyarakat Barat pada ketika itu, malah sehingga kini hidup dalam kerosakan dan kehinaan. Mereka maju dari segi materialnya tetapi runtuh akhlaknya. Mengapa ini berlaku, tidak lain tidak bukan kerana kebebasan yang mereka agung-agungkan selama ini. Berbuatlah apa sahaja kerana anda berhak menikmatinya. Mungkin itulah motto rasmi bagi mereka yang berpegang kepada ideologi liberal ini.

Sabda Rasulullah saw :

“Sungguh kamu akan mengikuti jalan orang-orang sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal sehasta demi sehasta, hingga kalau mereka masuk lubang biawak, kamu akan tetap mengikuti mereka.” Para sahabat bertanya,”Apakah mereka Yahudi dan Nasrani?” Jawab Rasulullah SAW,”Lalu siapa lagi?”
(HR Bukhari & Muslim).

Kini pemikiran ataupun ideologi ini telah menerjah masuk ke alam melayu yang mana kesannya telah dapat kita lihat sedikit demi sedikit. Perbandingannya dapat kita perhatikan dengan melihat perubahan budaya hidup masyarakat melayu dahulu dengan masyarakat melayu moden sekarang. Lihatlah cara berpakaian mereka, cara mereka mengeluarkan pendapat tentang agamanya, cara mereka mengkritik Ulama'-ulama'walaupun mereka bukan ahli dalam bidang agama, cara pemakanan mereka dan di mana mereka makan, cara mereka mendidik anak-anak mereka dan bermacam-macam lagi yang boleh kita perhatikan. Ya mungkin berfikiran moden itulah yang dikatakan liberal kerana berfikiran tertutup itu dikatakan seseorang yang bersifat kampungan. Ya, mungkin juga mereka yang liberal itu adalah mereka yang lebih matang berbanding mereka yang tidak liberal. Ya, mungkin juga mereka yang liberal itu adalah golongan yang berani kerana bisa mengubah cara berfikir umat Islam yang kononnya begitu jumud kerana dikongkong itu dan ini dengan hukum-hakam agamanya. Salahkah mereka ingin berkelakuan begitu dan begini kerana mereka tidak meninggalkan solat, mereka berpuasa dan mereka begitu menghormati orang tua. Mereka cuma inginkan ruang kebebasan dalam diri mereka seperti cara berpakaian dan aktiviti sosial mereka. Mereka tidak mengganggu orang lain, mengapa mereka mesti diganggu oleh segelintir mereka yang tidak senang dengan cara mereka berfikir.

Secara peribadi perkembangan ini begitu membimbangkan kerana jika ini tidak diambil perhatian dan dikawal, tidak mustahil suatu hari nanti Malayu yang ada kini akan hilang nilai ketimuran dalam dirinya. Malah ideologi ini akan menggalakkan budaya tidak kisah dan tidak ambil peduli orang lain. Janganlah nanti orang yang berbuat baik itu dilihat sama sahaja dengan mereka yang berbuat mungkar. Tidak ada kaedah lain yang dapat mengatasinya melainkan kita perlu kembali atau berbalik kepada ajaran Islam yang sebenar. Bukan ajaran islam yang hanya diambil ketika perlu sebagaimana orang mengambil ubat demam ketika demam. Islam bukan ubat demam yang hanya boleh diambil apabila perlu dan mengikut masa-masa yang ditetapkan oleh pihak doktor. Islam itu " way Of Life " dan perlulah digerakkan sepanjang hayat ini selagi mana bernafas.

Ingatlah wahai umat Islam, dunia ini bukan milik kita, tetapi harta yang kita warisi daripada anak-anak kita. Jika kita gagal menjaganya, maka merekalah yang akan menikmati kehancurannya. dan ingatlah bahawa rosaknya Islam pada hari esok adalah kerana tangan-tangan kita pada hari ini.

Selamat Berubah Kepada Kehidupan Baru

Wallahu'alam

http://teratakmuslim.blogspot.com

06 Jun 2009

Akidah

Tathayyur

Tathayyur (thiyarah) atau menganggap sial kerana sesuatu perkara masih mantap di kalangan masyarakat Melayu. Mari pertimbangkan kes-kes berikut:

1. Isteri yang hamil membunuh seekor lipan menimbulkan tathayyur, lalu mereka semua mempercayai si bayi yang lahir kelak akan berwatak lipan atau jari macam lipan.

2. Seorang tua sakit teruk selepas menghantar mayat ke kubur dikatakan sakit kena badi mayat.

3. Burung hantu berbunyi waktu malam penanda ada orang di kampung akan mati.

4. Bila suami membunuh kera yang merosak tanaman, kelak anak yang lahir akan terkena kenan kera.

Baik lipan, mayat, burung hantu, iblis, hantu mahu pun kera tidak ada sebarang kuasa untuk menyebabkan sesuatu perkara berlaku dan setiap perkara yang berlaku semata-mata diatas kehendak Allah SWT. Bila tugas Allah dikatakan tugas lipan, mayat, burung hantu atau kera, maka pelaku telah melakukan syirik lalu menjerumuskan kepada kafir musyrik.

Tafa’ul

Tafa’ul (fa’lu) pula ialah harapan akan datang kebaikan (ong dalam bahasa Cina) yang disebabkan oleh perkara tertentu. Contoh utama tafa’ul di Malaysia ialah pesta menuai yang dilakukan setiap tahun kerana mengharapkan rezeki dari tanaman tahun depan terus baik dan tidak mendapat kesusahan.

Contoh lain pula ialah kalau naik haji tak buat majlis tahlil dan berzanji kelak mendatangkan kesusahan sewaktu perjalanan.

Satu contoh yang kerap dilakukan oleh ramai keluarga Melayu kini ialah meletakkan surah Yaasin dibawah bantal atau tilam bayi dengan mengharapkan kebaikkan dan perlindungan darinya.

Kaum Cina di Malaysia sangat gemar melakukan tafa’ul seperti:
• Mempercayai kebaikan dengan menggunakan nombor tertentu seperti pada nombor kereta dan rumah. Contohnya nombor 8888 pada kereta adalah nombor bertuah.
• Meletakkan objek dengan warna merah seperti kertas merah, kain merah, bunga merah pada hari sambutan Tahun Baru Cina akan mendatangkan ONG.

Ramalan bintang (astrologi)


Ramalan bintang juga adalah menyalahi sifat rububiah Allah SWT. Ramalan bintang yang menyalahi akidah ini juga adalah termasuk ramalan mengikut bintang gemini, pisces, cancer dan virgo yang kerap di tuliskan di majalah dan akhbar tertentu. Ramalan astrologi boleh diibaratkan sebagai seorang buta melempar batu ke arah orang ramai yang berada di sekelilingnya. Kalau ada mengena lemparan tersebut bukanlah kerana si buta pandai melempar tetapi adalah kerana terlalu ramainya manusia di sasaran. Ia sungguh tidak ilmiah dan hanya memperdaya fikiran manusia yang jumud (bodoh).
Allah telah berfirman melalui Al An’am:59

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja dan Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Dia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang terang nyata.

Mempercayai dukun atau bomoh atau astrologi hanya menjadikan kita kafir menurut hadis Nabi SAW mafhumnya :
Siapa yang mendatangi arraf, kahin (tukang ramal / bomoh) lalu membenarkannya (menyetujuinya), maka sungguh dia telah kafir terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad SAW.
(Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi & Abu Daud)

Menganggap sial atau pembawa sial terhadap sesuatu adalah sikap mental yang syirik dan dosa besar. Berikut adalah petikan dari ilmu falak berbahasa arab:
“Ada pun tanggal 2 bulan itu , jika berniaga akan mendapat keuntungan dan jika belayar akan selamat pergi dan balik. Jika bertani juga baik....................................”
Adakah hari atau waktu mempunyai kuasa untuk menentukan sesuatu yang dilakukan itu akan menyebabkan kejadian baik atau buruk? Masya Allah.

Bomoh

Juga dikenali dengan panggilan dukun, pengubat alternatif, pengubat tradisional, tabib dan pawang. Ia dapat didefinisikan sebagai orang yang mengubati orang sakit dengan cara kampung dan jampi-jampi yang menyalahi dari sisi Islam. Kebiasaannya mereka ini menggunakan khidmat khadam atau pembantu dari kalangan iblis dan jin.
Berbeza dengan bomoh, terdapat juga orang yang mengubat dengan perubatan tradisional yang menggunakan tumbuhan dan herba untuk mengubati pesakit dan ini adalah tidak salah dari sisi islam. Pengubat tradisional ini tidak menggunakan jampi yang salah di sisi Islam dan hanya menggunakan jampi yang dibenarkan oleh Islam. Namun kebanyakan bomoh di Malaysia adalah dari kategori yang sesat dan ada juga yang mencampuradukkan yang benar dengan yang batil menjadikannya salah di sisi Islam.

Untuk mengenal pasti bomoh yang menyalahi agama Islam dan perlu dijauhi, berikut diperturunkan serba sedikit panduan untuk mengenal pasti mereka dari golongan ini:

1 Tiada kaunseling atau dakwah Islam.
2 Gemar mengatakan perbuatan orang bagi setiap punca penyakit yang dialami.
3 Memberikan objek sama ada tangkal, azimat atau air jampi untuk dibawa pulang.
4 Ada menyuruh bawa objek seperti limau nipis, sirih atau kapor setiap kali datang berurusan.
5 Ada upacara memotong limau di permulaan sesi mengubat.
6 Suka pakai baju kuning (oren), hitam atau merah.
7 Minta pengeras.
8 Ada pemutus ubat setelah selesai perubatan.
9 Minta duit dan kadang-kadang amaun yang diminta tidak masuk akal sama sekali sehingga mencecah beribu ringgit.
10 Ada yang mengamalkan puasa pati geni (memutih) di peringkat awal untuk menjadi bomoh.
11 Guna air dalam mangkuk untuk menelek.
12 Melakukan perkara luar biasa seperti boleh membelah dada dan perut untuk mengeluarkan dan mencuci organ dalaman malahan boleh dirakam sewaktu pembedahan tersebut.
13 Mengaku mempunyai keajaiban seperti kasyaf
14 Pengamal Feng Shui adalah bomoh.
15 Sami Budda, hindu dan sebahagian paderi adalah bomoh.
16 Kebanyakan pengamal ilmu sesat ini sembahyang, puasa, pergi masjid, ada title haji / hajah, menggunakan bismillah dan insya Allah dalam pertuturan mereka dan perlakuan mereka lebih mirip kepada seolah-olah orang yang mendalami agama Islam. Ini semua adalah sebenarnya aset yang maha penting bagi iblis dan orang ini untuk terus sesat dan menyesatkan orang ramai.
17 Setengah mereka ada title ustaz, ustazah malahan ada yang bergelar Dato’.
18 Ada proses menurun sewaktu mengubat.
19 Ada menyeru pelbagai nama seperti wali yang dah meninggal seperti wali songo dan syeikh Abdul Kadir Jailani, malaikat dan nama-nama lain yang pelik.
20 Menggunakan objek pelik seperti keris, pedang, lilin dan sebagainya dalam proses mengubat.
21 Kalau orang perempuan, selalunya tak pakai tudung atau tudung ringkas, bermake up dan banyak barang kemas.
22 Ada hubung kait dengan sixth sense atau kuasa minda, aura, cahaya dan tenaga dalaman.
23 Ada meditasi.
24 Ada bertapa untuk mendapatkan ilmu tersebut.
25 Mengaku mengetahui perkara ghaib seperti tahu siapa mencuri dan siapa yang mendengki.
26 Mengaku boleh nampak jin.
27 Banyak mengamal bidaah dan sangat kurang mengamalkan sunnah.
28 Tergantung banyak ayat-ayat Al Quran di dinding rumah mereka.
29 Gemar menjanjikan kesembuhan yang segera.
30 Gemar riak dengan menceritakan kes-kes lalu yang telah berjaya diselesaikan termasuk menceritakan ramai orang besar kenamaan (VIP) telah berubat dengannya.
31 Mengamalkan mandi laut waktu malam bagi membuang syaitan.
32 Menggunakan khadam seperti jin dan “malaikat”.
33 Melakukan semah seperti semah rumah dan gelanggang.
34 Mengamalkan mandi bunga. Mandi bunga adalah amalan dari ajaran agama hindu.
35 Memberikan pendinding bagi rumah, diri dan sebagainya.

Berbanding pengamal perbomohan yang melanggar ajaran agama Islam, pengamal perubatan Islam dan tradisional yang dibenarkan dalam Islam mempunyai ciri-ciri seperti berikut:
1. Menjalankan kaunseling dan dakwah islamiah kepada pesakit.
2. Gemar mengatakan bahawa setiap bala musibah bukanlah disebabkan oleh orang yang menyihir dan dengki tetapi adalah di atas kehendak dan kekuasaan Allah jua.
3. Tidak memberikan sebarang tangkal azimat untuk dibawa balik namun untuk kes-kes tertentu (bukan semua kes) ada diberikan air yang dijampi secara Islam.
4. Tidak ada pengeras dan pemutus ubat.
5. Tidak menentukan sebarang bayaran tetapi sedia menerima sebarang amaun sebagai hadiah. (dibenarkan dalam Islam mengikut hadis sahih – cerita nak sembelih kambing pemberian orang sakit yang dah sembuh)
6. Ada memberikan ubat yang disediakan dari tumbuhan, herba atau dari campuran bahan-bahan tertentu dan diiktikadkan sebagai jual beli ubat.
7. Mengaku tidak ada kuasa ghaib
8. Tidak melakukan sebarang perkara yang pelik dan luar biasa.
9. Tidak mengenakan uniform khas dan warna-warna tertentu sewaktu mengubat pesakit.
10. Mengamalkan Islam dengan lebih cantik
11. Lebih cenderung mengamalkan sunah dan meninggalkan bidaah.
12. Tiada ayat Al Quran tergantung di dinding rumah.
13. Tidak materialistik dan dapat dilihat pada kenderaan dan rumah.
14. Tidak menggunakan bantuan sebarang khadam termasuk jin dalam perubatannya. Semata-mata bertawakal kepada Allah.
15. Tidak menjanjikan kesembuhan yang segera.

Taghut


Bererti sesuatu yang dipuja, dimulia, dipertahankan dan ditaati setaraf dengan darjat ketuhanan Allah swt. Sama ada ia berhala, tangkal, azimat, syaitan, keramat-keramat, sistem, ideologi, kebudayaan, manusia, pemimpin atau apa sahaja yang dipuja, ditaati dan dipatuhi setaraf dengan pengabdian diri terhadap Allah swt adalah termasuk dalam istilah taghut.

Allah berfirman dalam Az-Zumar: 17
“Dan orang-orang yang menjauhi dirinya dari menyembah atau memuja Taghut serta mereka rujuk kembali taat bulat-bulat kepada Allah, mereka akan beroleh berita yang menggembirakan ; oleh itu gembirakanlah hamba-hamba Ku”.

Dalam Az-Zumar ayat 17 di atas Allah s.w.t. memerintah kita supaya menjauhi daripada penyembahan kepada atau memuja taghut. Perkataan taghut banyak disebut di dalam Al-Quran antaranya ayat 256 surah Al Baqarah, An-nisaa (51, 60 dan 76), Al Maidah (60), An Nahl (36). Kita akan berjumpa lagi istilah yang semakna dalam ayat 43 surah Thaahaa dan ayat 17 surah An Naaziaat.

Penyembahan atau pemujaan kepada taghut merupakan amalan syirik kepada Allah swt. Saksikanlah, ramai manusia hari ini menyembah taghut. Contohnya: Manusia memuja dan mempertahankan ideologi komunisme, nasionalisme, sosialisme atau lain-lain idelologi sebagai sistem yang terbaik yang mereka patuhi. Manusia sanggup berperang dan berjuang mempertahankan ideologi-ideologi ini walaupun ia bertentangan dengan Islam. Secara sedar atau tidak, ideologi-ideologi tersebut telah dijadikan taghut!!!. Begitulah juga dengan manusia, dalam surah Thaahaa, ayat 43, Allah swt memerintah Nabi Musa as supaya pergi berdakwah kepada Firaun yang dicap sebagai taghut kerana melampaui batas. Maka memuja pemimpin, mempertahankannya walaupun jelas ia menegakkan sistem pemerintahan yang zalim dan batil di sisi Islam juga dikelaskan sebagai taghut. Mempertahan dan meyakini sistem perundangan moden lebih sesuai di zaman moden dan lebih baik daripada sistem perundangan islam, juga termasuk dalam contoh pemujaan kepada taghut (sistem perundangan itulah yang dimaksudkan taghut). Budaya khurafat juga dikelaskan sebagai taghut, misalannya budaya puja pantai (suatu ketika dahulu diamalkan di Terengganu) dan lain-lain.

Sambungan dari ayat 17 di atas Allah swt mengingatkan kepada manusia agar menjauhi taghut dan mentaati perintah dan ajaran tauhid dengan ikhlas kerana kelak mereka dijanjikan dengan kegembiraan di akhirat. Gembiralah mereka di syurga. Itulah janji Allah swt kepada hamba-hambanya yang taat kepada perintahnya tanpa berbelah bagi.

Berhala


Dalam pemikiran Islam, amat jelas bahawa agama ini menolak berhala. Sesiapa yang menyembah berhala dianggap telah syirik atau menyekutukan Allah s.w.t.
Islam memandang tegas tentang perkara ini. Dari zaman berzaman umat Islam memahami bahawa berhala itu sebagai patung dan ia menjadi suatu benda yang dicemuh dan tidak disukai.

Tetapi apakah yang menyebabkan Rasulullah s.a.w. amat tegas menolak berhala? Selepas penawanan Mekah, baginda memusnahkan semua patung di keliling Kaabah.
Adakah yang ditentang itu benda patung berhala itu sendiri atau pemikiran penyembahan kepada sesuatu yang selain daripada Allah s.w.t?

Bagi mereka yang menyembah berhala, patung berkenaan adalah suatu simbol kepada Tuhan, dewa atau kuasa-kuasa lain daripada Allah s.w.t.
Patung menjadi simbol. Simbol inilah berhala. Sikap dan perbuatan penyembahan simbol ini adalah syirik.

Jadi apa yang ditentang bukan soal patung dan berhala itu semata-mata tetapi mentaliti kaum musyrikin.

Dengan ini dapatlah didefinisikan berhala sebagai ”simbol yang dihubungkaitkan dengan kekuasaan mirip kekuasaan rububiah Allah”
Islam menegaskan bahawa tidak ada kuasa selain daripada Allah s.w.t. Berhala, patung, syaitan, sihir atau apa saja tidak mempunyai kuasa. Yang berkuasa mutlak adalah Allah s.w.t.

Islam melarang penyembahan berhala kerana perbuatan itu menyebabkan manusia mempercayai perkara-perkara karut yang tidak berasas. Islam mahu manusia percaya penuh pada kekuasaan Allah s.w.t. dan penyembahan serta tunduk hanya kepada-Nya. Begitu juga semua hukum alam tunduk pada kehendak Allah s.w.t.

Ia bukan soal memusnahkan patung semata-mata. Patung itu hanya simbol. Allah telah membuat perumpamaan yang cukup cantik untuk menerangkan kebodohan orang suka mensyirikkan Allah melalui firmannya dalam surah Al Hajj:73
Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya) dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya).

* * * * *

Setelah kita mendalami rububiah Allah, wajarkah sesetengah pihak mendakwa bahawa manusia ada kuasa dalaman atau minda bawah sedar dan sebagainya?. Apabila kuasa milik Allah dikatakan milik kuasa dalaman atau minda bawah sedar maka pada ketika itu mereka ini telah menentang rububiah Allah dan gugurlah akidah dan dengan itu gembiralah Iblis dan syaitan lalu menjadi khadam, menjadikan mereka ini tiba-tiba mempunyai kuasa luar biasa sehingga membolehkan mereka berjalan di atas bara api atau membengkok besi dengan leher.

Mengambil ubat lalu sembuh bukan kerana kemujaraban ubat tetapi kerana rububiah Allah. Apabila Allah redha dengan usaha mengambil ubat tersebut maka diberikanlah kesembuhan. Begitu juga dengan Kitab Al Quran, ia tidak mempunyai sebarang kekuasaan misalnya untuk menghalau jin atau iblis. Kekuasaan hanya milik Allah. Namun disunnahkan bagi kes-kes tertentu untuk berikhtiar dengan jampi secara Islam, tetapi paling penting sekali ialah apabila sembuh jangan mengatakan jampi ini atau orang yang menjampinya hebat.

Sesuatu yang sangat menyedihkan dewasa ini ialah orang sudah tidak pandai lagi menjampi secara Islam seperti bagi kes histeria dan bayi yang menangis waktu maghrib.
Ramai orang berkumpul beramai-ramai membaca ayatul Kursi atau Yaasin kepada mangsa histeria namun apa yang lebih menggelikan ialah lagi banyak diulang ayat-ayat ini secara bacaan beramai-ramai, semakin aktif pula mangsa histeria berbuat yang bukan-bukan. Apabila ditambah pula dengan bunyi-bunyi lain yang mengerikan seperti atap diketuk-ketuk dan sebagainya yang amat mengerikan akibat dari permainan iblis, akhirnya usaha mereka ini akan sia-sia belaka dan kesudahannya bomoh sesat juga terpaksa dipanggil untuk menyelesaikan kes ini. Lazimnya bomoh sesat ini akan berjaya menyembuhkan gangguan histeria tersebut kerana itu semua adalah permainan iblis untuk menyesatkan manusia dan agar manusia lebih gemar menggunakan khidmat bomoh sesat.

Ini semua berlaku kerana Allah tidak reda dengan amalan yang mereka lakukan. Cukuplah menjadi kafir apabila seseorang itu meyakini bahawa bahagian ayat kursi ini (wala ya udhu hifzuhuma .........aziem) dibacakan akan menyebabkan iblis terbakar dengannya. Itu sebabnya Allah tidak reda dan iblis bergembira dengannya. Masya Allah.

Ramai orang kafir masa kini termasuk orang kafir di Malaysia beriman dengan tauhid rububiah dengan meyakini bahawa segala sesuatu ini berlaku dengan kekuasaan, kehendak, pentadbiran dan keizinan Tuhan jua. Walau bagaimana pun orang kafir ini tidak boleh dipanggil orang Islam kerana mereka menyalahi tauhid uluhiyah.
Pada zaman Nabi, orang kafir pada waktu itu mengaku bertauhid rububiah tetapi rasul memerangi mereka kerana tidak mahu bertauhid uluhiah.

http://emjayjb.multiply.com/journal/item/4

02 Jun 2009

Ujian Ustaz Akhil Hayy

Oleh,
Ahmad Jailani Abdul Ghani
26/05/2009
www.ustjai.wordpress.com

1. Sedih sebenarnya apabila orang mengutuk dan mengeji kenalan atau sahabat kita yang ditautkan dengan persaudaraan yang ikhlas. Begitulah perasaan saya apabila membaca di media tertentu cerita-cerita hangat berkaitan rakan saya iaitu Ustaz Akhil Hayy. Kritikan pedas yang bertali arus melingkari pelbagai isu dan yang terbaru dan paling hangat ialah beliau dikaitkan dengan masalah rumahtangga. Inilah yang menyebabkan saya tidak suka populariti dan kemasyhuran. Bila bercerai pun heboh, isteri mengandung pun satu negara tahu, jatuh kuda pun terpampang muka depan akhbar dan seumpamanya. Kita tidak lagi memiliki privasi.

2. Saya dan Ustaz Akhil Hayy beberapa kali digandingkan oleh masjid & surau yang menjemput kami berceramah. Kali pertama saya mengenali Ustaz Akhil Hayy sekitar 10 tahun yang lalu jika saya tidak silap ketika kami digandingkan kali pertama di Ipoh. Pada masa itu beliau penceramah pertama dan saya penceramah yang kedua. Saya sampai sekitar jam 9.30mlm, orang sangat ramai. Saya dapat melihat Ustaz Akhil baru memulakan ceramahnya. Anak-anak muda termasuk remaja lelaki “rock”, berambut panjang juga kelihatan ramai datang mendengar ceramahnya. Seorang gadis “kilang” (berdasarkan uniformnya) tidak bertudung juga sedang berlari di hadapan saya menuju ke tempat Ust Akhil Hayy sedang berceramah. Sungguh menakjubkan!

3. Disebabkan faktor inilah saya hanya mendiamkan diri sambil tersenyum jika ada ajk masjid atau surau yang mengkritik beliau. Beliau mempunyai kekurangan sebagaimana ustaz dan agamawan lain juga memiliki kekurangan kerana kita hanyalah manusia biasa. Tetapi apabila datang isu terbaru yang dikaitkan dengan beliau, sukar untuk saya memberikan pandangan melainkan peringatan biasa sekadar menyegarkan semula ingatan kita kepada perkara asas dalam agama.

4. Media melaporkan bagaimana luahan oleh isterinya iaitu Maizawati Zainal bahawa “ustaz” tidak pulang ke rumah sejak Februari lalu bermakna sudah lebih kurang 3 bulan.

5. Ini mengingatkan saya kepada nukilan Almarhum Sheikh Abdullah Nasih Ulwan tentang seorang perempuan di zaman Khalifah Umar Al-Khattab yang lama ditinggalkan oleh suaminya kerana berjihad. Wanita itu memendam rindu terhadap suaminya, batinnya memberontak, perasaannya tidak tentu arah, naluri kewanitaannya berkecamuk, keinginannya sebagai manusia biasa memuncak. Hanya kerana imannya yang tebal sahaja yang menghalangnya daripada melakukan perkara haram. Ketika itulah, Khalifah Umar yang sedang “meronda” pada waktu malam terdengar suara perempuan itu mendendangkan lirik berikut:-

6. “Sungguh terlalu panjangnya malam ini,
Dan sangat gelap pula penjuru-penjurunya,
Hati ini pula sedang bersedih,
Kerana tiada kekasih untuk bermanja-manja,
Demi Allah, Kalaulah tidak kerana Allah,
yang aku takut hukuman-Nya,
Sudah tentu, aku akan goncangkan segala penjuru katil ini (simbolik kepada aksi zina)”.

7. Khalifah Umar yang terasa tergugat mendengar kata-kata itu, keesokannya telah pergi menemui Hafsah (anaknya) dan bertanya, berapa lamakah isteri sanggup bersabar, jika suaminya keluar negeri? Jawab Hafsah, 4 bulan. Kerana inilah, Umar telah membuat polisi bahawa panglima tentera pada zamannya dilarang daripada menggunakan khidmat tentera yang berpisah daripada keluarganya lebih daripada 4 bulan.

8. Pernah seorang isteri yang sangat benci kepada suaminya dan tinggal berasingan daripada suaminya akibat suatu perbalahan tetapi membuat pengakuan kepada saya bahawa dia “terpaksa” “bersama” suami beberapa kali dalam tempoh perbalahan tersebut kerana desakan naluri kewanitaannya.

9. Ingatlah! Wanita adalah amanah daripada Allah SWT untuk kita semua kaum adam menjaganya dengan cara yang paling baik.

10. Mengenali peribadi Ustaz Akhil Hayy, saya percaya beliau mampu menyelesaikannya dengan cara paling baik. Jika kita tersilap, kita perbetulkan. To err is human. Yang penting, kita perbaiki dari semasa ke semasa. Kepada sahabat saya, Ustaz Akhil, saya kagum dengan beberapa kelebihan yang beliau miliki, amat sayang jika tidak dimanfaatkan. Doa saya, beliau dan kita semua tetap di landasan yang benar dan tidak terjerumus ke dalam golongan mutasaqitun fi tariq ad-da’wah.

Sekian.